اخبار املاک

رویدادهای روز بازار املاک و آژانس مسکن افرا

شرایط وام مسکن همه بانک‌ها در سال ۱۴۰۰

ویلاهای دهکده ساحلی

مسکن افرا- شرایط وام مسکن همه بانک‌ها در سال ۱۴۰۰

۲

مسکن افرا- خیلی‌ها برای خانه‌دار شدن، حساب ویژه‌ای روی وام مسکن باز می‌کنند. اما با توجه به مبلغ، شرایط دریافت و پیچیدگی‌هایی که این وام دارد، برخی روی دریافت آن تردید دارند. در این مطلب به صورت جامع شرایط وام مسکن در سال ۱۴۰۰ را بررسی می‌کنیم.

دغدغه مسکن همیشه وجود داشته و بیشتر، جوان‌ها درگیر این چالش هستند. وام مسکن یکی از تسهیلات مهمی است که کمک می‌کند خیلی‌ها بتوانند صاحبخانه شوند. با توجه به افزایش زیاد قیمت مسکن و شرایط اقتصادی موجود، هر چه جلوتر برویم شانس خرید خانه کمتر می‌شود. به همین دلیل بهتر است اگر شرایطش را داشتید، به کمک وام خرید مسکن، زودتر به فکر خرید خانه باشید.

مهم‌ترین بانکی که وام خرید مسکن را ارائه می‌کند، بانک مسکن است. دریافت این تسهیلات شرایط خاص خودش را دارد که باید با آن آشنا باشید. در این مطلب می‌خواهیم به طور جامع و کامل درباره وام مسکن صحبت کنیم، از شرایط گرفتن وام مسکن بگوییم و ببینیم چه بانک‌هایی این تسهیلات را ارائه می‌کنند.

  • وام مسکن چیست؟

وام مسکن که آن را با نام وام خرید مسکن هم می‌شناسند، خیلی اسم پیچیده‌ای ندارد. طبیعی است که برخی از مردم با توجه به بودجه خودشان، امکان خرید خانه ندارند. دولت هم وظیفه دارد با روش‌های مختلف شرایط را برای مردم تسهیل کند. یکی از این روش‌ها، ارائه تسهیلات خرید مسکن است.

این وام، معمولا مبلغ بالایی دارد و مدت زمان بازپرداخت آن هم نسبت به تسهیلات دیگر بیشتر است. در واقع هدف اصلی این است که اگر کسی قصد خرید خانه داشت و بودجه او کم بود، بتواند به کمک وام مسکن برای خودش خانه بخرد. البته همه ماجرا به این سادگی نیست. سوالات زیادی برای دریافت وام مسکن وجود دارد و باید از شرایط دریافت آن به طور کامل باخبر باشید. یکی از سوالات همیشه این بوده که که وام مسکن چقدر است. در ادامه به پاسخ این سوالات و بسیاری از پرسش‌های دیگر می‌رسیم.




انواع وام مسکن

خیلی‌ها می‌دانند که اصلی‌ترین ارائه‌دهنده وام خانه، بانک مسکن است. البته این سوال وجود دارد که آیا فقط همین بانک، وام مسکن را ارائه می‌دهد یا فقط یک نوع وام خرید مسکن داریم؟ در این قسمت این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم. به طور کلی اگر برای خرید خانه قصد دریافت وام دارید، از دو روش کلی زیرمی‌توان اقدام کرد:

  • وام خرید اوراق ممتاز (بدون سپرده‌گذاری)
  • وام مسکن با سپرده‌گذاری

وام‌های اوراق‌دار

با خرید اوراق ممتاز از بازار بورس می‌توانید تسهیلات خرید مسکن را بدون نوبت و سپرده‌گذاری دریافت کنید. برای دریافت این وام باید اوراق مسکن خریداری کنند. مبلغ وام مسکن می‌تواند متفاوت باشد، اما برای هر ۵۰۰ هزار تومان آن باید ۷۵ هزار تومان بپردازید. به عنوان مثال اگر بخواهید ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرید، باید ۱۵ میلیون تومان اوراق بخرید. مبلغ این وام برای زوجین در تهران، کلان‌شهرها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق به ترتیب، ۲۰۰ میلیون، ۱۶۰ میلیون و ۱۲۰ میلیون تومان از محل خرید اوراق است.

شرایط دقیق‌ و اقساط وام مسکن در این حالت را می‌توانید در جدول زیر ببینید. این جدول به صورت انفرادی است که برای زوجین دو برابر می‌شود:

شهر سقف وام (میلیون تومان) نرخ سود مدت زمان بازپرداخت اقساط
تهران ۱۰۰ ۱۷.۵% ۱۲ سال ۱ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان
مراکز استان ۸۰ ۱ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان
سایر ۶۰ ۱ میلیون تومان
تهران ۱۰۰ ۱۶% ۱۵ سال ۱ میلیون و ۴۶۹ هزار تومان
مراکز استان ۸۰ ۱ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان
سایر ۶۰ ۸۸۲ هزار تومان

 

وام با سپرده‌گذاری

اگر نمی‌خواهید برای خرید اوراق ممتاز هزینه کنید، یکی دیگر از انواع وام مسکن، دریافت تسهیلات با سپرده‌گذاری است. در این حالت می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

وام مسکن یکم ۱۴۰۰

بسیاری از زوج‌هایی که قصد خرید خانه دارند، اولین وام مسکن را می‌گیرند و می‌خواهند اولین خانه خودشان را بخرند. بنابراین وام مسکن یکم طرفداران زیادی دارد و هر کدام از زوجین بسته به اینکه در تهران، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت یا سایر مناطق باشند سقف وام متفاونی دارند. مبلغ تسهیلات مسکن یکم ۱۴۰۰ به صورت زیر است:

  • تهران: هر زوج به صورت انفرادی ۸۰ میلیون تومان و در مجموع ۱۶۰ میلیون تومان
  • شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر: هر زوج به صورت انفرادی ۶۰ میلیون تومان و در مجموع ۱۲۰ میلیون تومان
  • سایر مناطق: هر زوج به صورت انفرادی ۴۰ میلیون تومان و در مجموع ۸۰ میلیون تومان

برای گرفتن این وام باید نیمی از مبلغ را به مدت یکسال سپرده‌گذاری کنید. ضمن اینکه بازپرداخت آن ۱۲ ساله است. قوانین وام با سپرده‌گذاری در بانک‌ها با تناوب بالایی تغییر می‌کنند. پیشنهاد می‌شود برای دریافت این تسهیلات از هر بانک، حتما کانال‌های رسمی آن‌ها را دنبال کنید.

وام مسکن بانک ملی

وام مسکن جوانان

تسهیلات مسکن جوانان یکی دیگر از وام‌های مهمی است که بانک مسکن ارائه می‌دهد، تا وقتی جوانان بتوانند به کمک آن شرایط خانه‌دار شدن داشته باشند. این تسهیلات از سال‌ها پیش از سوی بانک مسکن پرداخت می‌شود. جوان‌ها می‌توانند با سپرده‌گذاری از این وام استفاده کنند. ضمن اینکه والدین هم می‌توانند این حساب را برای فرزندانشان باز کنند تا وقتی سپرده آنها کامل شد بتوانند وام مسکن جوانان بگیرند.

حداکثر تسهیلات با توجه به تقسیم‌بندی تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها تقسیم برای حساب‌های افتتاحی طی سال ۱۳۹۸ به ترتیب زیر است. البته می‌توان تا ۴۰۰ میلیون تومان هم وام گرفت که سند ملک در رهن بانک می‌ماند.

  • بعد از ۱۵ سال، ۲۵۰ میلیون،۲۱۰ میلیون و ۱۸۴ میلیون تومان است.
  • بعد از ۶ سال، ۱۶۰ میلیون ، ۱۲۰میلیون و ۹۴ میلیون تومان است.
  • بعد از ۵ سال، ۱۵۰میلیون تومان، ۱۱۰ میلیون تومان و ۸۴ میلیون تومان است.
  • فقط خانه اولی‌ها می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
  • نرخ سود این وام و همچنین نرخ سود دوران مشارکت ۹ درصد است.
  • بازپرداخت اقساط وام مسکن جوانان، حداکثر ۲۰ سال است.
  • جوانان بالای ۱۸ سال (چه مجرد چه متأهل) با درآمد مستقل می‌توانند از این وام استفاده کنند.
  • آن‌هایی که پیشتر از تسهیلات بانک مسکن یا سایر بانک‌ها برای خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم‌الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده کرده‌اند نمی‌توانند از وام مسکن جوانان استفاده کنند.
  • فقط در مناطق شهری می‌توان از تسهیلات پس‌انداز مسکن یکم استفاده کرد.
  • ملک‌هایی که تاریخ صدور جواز ساخت آن‌ها کمتر از ۲۵ سال است می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. البته طبق نظر کارشناس، ۸۰ درصد از قیمت ملک باید معادل با کل مبلغ وام باشد.
  • اگر جواز ساختمان بیشتر از ۲۵ سال و کمتر از ۳۰ سال باشد، سقف تسهیلات قابل پرداخت از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان در شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق در تسهیلات انفرادی به ترتیب ۴۵، ۴۰ و ۳۵ میلیون تومان خواهد بود. ضمن اینکه برای وام زوجین به ترتیب ۸۰، ۷۰ و ۵۰ میلیون تومان و دقیقا مطابق سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن است.
  • توانایی واریز ماهانه اقساط توسط متقاضی از طریق بانک و با بررسی حکم استخدامی، فیش حقوقی، گردش حساب بانکی و غیره باید تأیید شود.
  • اگرچه طبق ضوابط تعیین‌شده در این تسهیلات ملک خریداری‌ شده یا واحد مسکونی در حال ساخت در رهن بانک قرار می‌گیرد، اما باید ضامن هم داشته باشید. بنابراین معرفی حداقل یک ضامن معتبر به همراه فیش حقوقی برای دریافت این وام لازم است.


وام مسکن بازنشستگان

وام مسکن فقط برای زوج‌ها و جوانان نیست و برای سالمندان و بازنشستگان هم تمهیداتی اندیشه شده است. بانک مسکن وامی را تحت عنوان وام مسکن بازنشستگان ارائه می‌کند که بیشترین مقدار آن برای تهران ۵۰ میلیون تومان و در دیگر شهرها و روستاهای کشور ۴۰ میلیون تومان است.

وام ۲۰ میلیون تومان صندوق پس‌انداز مسکن

بانک مسکن وام دیگری به نام تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن دارد که فقط در حد کمک به شما خوب است. مبلغ این وام ۲۰ میلیون تومان است و حداقل باید ۳ میلیون تومان را به مدت یک تا سه سال سپرده‌گذاری کنید! خانه‌ای که قصد خرید آن را دارید باید کمتر از ۲۵ سال از عمر آن گذشته باشد. ضمن اینکه مدت زمان بازپرداخت اقساط وام حداکثر ۱۲ ساله به صورت ساده یا پلکانی است و ۱۱ درصد هم نرخ سود برای آن در نظر گرفته شده است.





وام تعمیر مسکن یا وام جعاله مسکن

وام خرید زمان

از محل صندوق پس‌انداز مسکن که در قسمت قبلی درباره آن صحبت کردیم، وامی با عنوان خرید زمان هم ارائه می‌شود. اگر ۶ ماه از مدت سپرده‌گذاری گذشته باشد، می‌توانید ۸ تا ۱۲ میلیون تومان وام بگیرید. حالا با توجه به قیمت‌ مسکن این وام به چه دردی می‌خورد، الله و اعلم! جالب اینجاست که چون قرار است ۶ ماهه وام بگیرید، پس باید دو برابر مبلغ مورد نیازتان را سپرده‌گذاری کنید. نرخ سود وام مسکن در این حالت ۱۱ درصد است و می‌توانید آن را برای خانه‌های تا ۲۵ سال ساخت دریافت کنید. بازپرداخت اقساط هم حداکثر ۱۲ ساله است.

وام مسکن روستایی

تا اینجا بیشتر درباره مناطق شهری صحبت کردیم، اما دلیل بر این نیست که قرار است روستاییان عزیز نادیده گرفته شوند. البته وام روستایی بیشتر بعد از حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و غیره پرداخت می‌شود. فعلا این تسهیلات در قالب وام‌های ۵۰ میلیون تومانی برای ساخت واحد جدید پرداخت می‌شود. سود وام مسکن روستایی ۵ درصد است. فراموش نکنید که برای خرید زمین روستایی، حتما باید طرح هادی آن را استعلام کنید.





کدام بانک‌ها وام مسکن می‌دهند

با اینکه اصلی‌ترین مسئول ارائه این تسهیلات، بانک مسکن است، اما بانک‌های دیگر هم در این زمینه فعالیت دارند. بانک ملی یکی از بانک‌هایی است که تسهیلات خرید مسکن دارد و باید براساس سپرده‌گذاری در قالب یکی از طرح‌های زیر اقدام کنید:

طرح شماره ۱ وام مسکن بانک ملی

حداقل مانده برای افتتاح حساب ۱۶ میلیون تومان
حداقل مدت سپرده‌گذاری یک ماه
نرخ سود سپرده ۱۰ درصد
حداقل سپرده برای یک سهم اوراق ۱۸.۲ میلیون تومان

 

طرح شماره ۲ وام مسکن بانک ملی

حداقل مانده برای افتتاح حساب ۱۶ میلیون تومان
حداقل مدت سپرده‌گذاری ۳ ماه
نرخ سود سپرده ۱۲ درصد
حداقل سپرده برای یک سهم اوراق ۲۲.۳ میلیون تومان

 

طرح شماره ۳ وام مسکن بانک ملی

سقف اوراق (میلیون تومان) حداقل مدت انتظار (ماه) ضریب (متوسط موجودی)
۳۶ ۶ ۰.۵
۳۷ ۹ ۰.۷۵
۳۸ ۱۲ ۱
۴۱ ۱۸ ۱.۵
۴۴ ۲۴ ۲
۴۷ ۳۰ ۲.۵
۵۰ ۳۶ ۳

 

به‌جز بانک مسکن و بانک ملی، برخی از بانک‌های خصوصی مانند بانک سامان، وام مسکن ارائه می‌کنند. برخی از شرایط آنها نسبت به بانک‌های دولتی راحت‌تر است، اما در مورد برخی موارد مانند ضامن یا نگه‌داشتن سند به عنوان ضمانت، سخت‌گیری زیادی دارند. نکته مهم دیگر این است که معمولا این بانک‌ها مبلغ زیادی تسهیلات به شما نمی‌دهند و باید روی مبالغی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان حساب کنید. البته در بانک سامان می‌توان تا ۷۵۰ میلیون تومان هم وام گرفت، اما باید ۵ ساله آن را برگردانید که قسط این وام ماهیانه ۱۹ میلیون تومان می‌شود. البته ۹۱ میلیون تومان آن تا پایان مدت بازپرداخت اقساط مسدود شده و ۴۱۵ میلیون تومان هم در کل باید سود بدهید!

شرایط دریافت وام مسکن بانک مسکن

در این قسمت می‌خواهیم درباره شرایط گرفتن وام مسکن صحبت کنیم. مهمترین شرایط مربوط به وام مسکن بانک مسکن است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

شرایط دریافت وام مسکن از صندوق پس‌انداز مسکن یکم

شرایط زیر جزو مهمترین مواردی است که در سایت بانک مسکن به آنها اشاره شده است. برای دیدن شرایط کامل می‌توانید به سایت بانک مسکن سر بزنید.

  • متقاضی دارای حداقل ۱۸ سال تمام با درآمد مستقل و مکفی باشد.
  • متقاضی و همسر وی از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک ها جهت خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم‌الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.
  • متقاضی از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشد.
  • اخذ استعلام فرم (ج) از وزارت راه و شهرسازی به منظور عدم دریافت تسهیلات بانکی و استفاده از امکانات دولتی (زمین، مسکن، تسهیلات یارانه‌ای و …) توسط متقاضی و همسر وی الزامی است.

نرخ سود تسهیلات:

  • در خارج از مناطق بافت فرسوده شهری ویژه وام اولی‌ها ۸ درصد
  • در مناطق بافت فرسوده شهری ویژه غیر از وام اولی‌ها ۸ درصد
  • در مناطق بافت فرسوده شهری ویژه وام اولی‌ها ۶ درصد

نحوه و مدت سپرده گذاری:

  • حداقل مدت انتظار: دو دوره ۶ ماهه معادل یک سال
  • حداقل متوسط موجودی هر دوره جهت دریافت تسهیلات ۸۰۰ میلیون ریالی : ۱۳۵ میلیون ریال
  • حداقل متوسط موجودی هر دوره جهت دریافت تسهیلات ۶۰۰ میلیون ریالی: ۱۰۰ میلیون ریال
  • حداقل متوسط موجودی هر دوره جهت دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون ریالی: ۶۷ میلیون ریال
  • مدت زمان سپرده گذاری در صورت حفظ حداقل موجودی: سه سال
  • روش محاسبه: هر ۶ ماه یک برابر متوسط موجودی

حداقل مدت انتظار:

  • یک سال معادل ۱۲ ماه

حداکثر مدت بازپرداخت:

  • حداکثر ۱۴۴ ماه معادل ۱۲ سال
  • در صورتی که طول دوران مشارکت مدنی از ۱۲ ماه تجاوز نکند، مدت فروش اقساطی حداکثر ۱۴۴ ماه معادل ۱۲ سال است.
  • بازپرداخت به دو روش ساده و پلکانی امکان‌پذیر است.

ویژگی‌های ملک مورد معرفی:

  • از تاریخ صدور اولین پروانه ساخت (جواز) بیش از ۲۰ سال سپری نشده باشد.
  • ملک مورد معرفی باید شرایط و مشخصات لازم (از جمله رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰، تایید استحکام بنا، چک لیست کنترل کیفیت ساختمان و … مطابق سایر تسهیلات مشابه) را داشته باشد.
  • سقف تسهیلات قابل پرداخت روی املاک مورد معرفی حداکثر تا ۸۰ درصد ارزش ملک که توسط ارزیاب بانک محاسبه و در گزارش ارزیابی درج شده، تعیین می‌شود.

شرایط دریافت وام مسکن از اوراق ممتاز

تسهیلات انفرادی از محل اوراق ممتاز به منظور خرید و ساخت هر واحد مسکونی به صورت زیر است:

سقف تسهیلات:

  • تهران: ۲ میلیارد ریال (هریک از زوجین یک میلیارد ریال)
  • مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر: ۱۶۰۰ میلیون ریال (هریک از زوجین ۸۰۰ میلیون ریال)
  • سایر شهرها: ۱.۲ میلیارد ریال (هر یک از زوجین ۶۰۰ میلیون ریال)

نرخ سود تسهیلات:

  • در خارج از مناطق بافت فرسوده شهری: ۱۷.۵ درصد
  • در مناطق بافت فرسوده شهری: ۱۶ درصد

شرایط متقاضیان:

  • عدم وجود سابقه چک برگشتی و بدهی سررسید شده در سیستم بانکی

روش خرید اوراق:

  • مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن یا یکی از شعب کارگزاری فرابورس
    • توضیح ۱: جهت اطلاع از آخرین قیمت اوراق می‌توانید به سایت irfarabourse مراجعه نمایید.
    • توضیح ۲:  جهت خرید اوراق ممتاز و دریافت تسهیلات، ثبت نام در سامانه سجام sejam  و همچنین دارا بودن کد بورسی الزامی است.

مدت بازپرداخت:

  • در خارج از مناطق بافت فرسوده شهری: به دو روش ساده و پلکانی، حداکثر ۱۲ سال
  • در مناطق بافت فرسوده شهری: به روش ساده، حداکثر ۱۵ سال و به روش پلکانی، حداکثر ۱۲ سال

ویژگی های ملک مورد معرفی:

  • از تاریخ صدور جواز ساخت بیش از ۲۵ سال سپری نشده باشد.
    • نکته: چنانچه از تاریخ صدور جواز ساخت بیش از ۲۵ سال و حداکثر ۳۰ سال سپری شده باشد، سقف تسهیلات زوجین در شهر تهران ۱۶۰۰ میلیون ریال، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها ۸۰۰ میلیون ریال خواهد بود.
  • ملک مورد معرفی باید شرایط و مشخصات لازم (از جمله رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰، تایید استحکام بنا، چک لیست کنترل کیفیت ساختمان و… مطابق سایر تسهیلات مشابه) را داشته باشد.
  • جهت دریافت سقف تسهیلات باید ۸۰ درصد ارزش کارشناسی ملک که توسط ارزیاب بانک محاسبه و در گزارش ارزیابی درج می شود، برای وام کافی باشد.

اجاره نامه

سود وام بانک مسکن چقدر است و چطور محاسبه می‌شود؟

بسته به جزئیات و اینکه از کدام روش برای دریافت وام استفاده کرده‌اید، میزان سود بازپرداخت اقساط بانک مسکن متفاوت است. این مقدار از ۶ درصد شروع شده و به ۱۷.۵ درصد می‌رسد.

مراحل دریافت وام بانک مسکن

یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می‌شود، این است که برای دریافت وام مسکن چطور اقدام کنیم. با توجه به اینکه شرایط بانک‌ها متفاوت است، اول باید مشخص کنید از کدام بانک می‌خواهید وام بگیرید. سپس با مراجعه به سایت بانک یا یکی از شعبه‌ها می‌توانید از مراحل و مدارک مورد نیاز با خبر شوید.

معمولا یک‌سری از مدارک همیشه ثابت است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت ملک (سند باید حتما به نام دریافت‌کننده تسهیلات باشد)
  • اصل و تصویر پایان‌کار ساختمان
  • ارائه قبض برق یا مدارکی که بانک بتواند بر اساس آن کدپستی ملک مورد نظر را تایید کند.
  • اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه مالک یا مالکین
  • اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه ضامن یا ضامن‌ها
  • مدارک شغلی و درآمد دریافت‌کننده‌ تسهیلات مانند جواز کسب و فیش حقوقی
  • رسید پرداخت مبلغ ارزیابی ملک
  • تکمیل و امضای فرم درخواست وام

در سایت بانک مسکن درباره مدارک مورد نیاز برای وام مسکن به این موارد اشاره شده است:

  • اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت
  • اصل و تصویر پروانه ساختمانی
  • اصل و تصویر پایان کار ساختمانی
  • اصل و تصویر بنچاق (درصورت لزوم) با تشخیص شعبه
  • اصل و تصویر مبایعه نامه (قولنامه)
  • اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده (تمام صفحات)
  • اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا کارت معافیت
  • قبض برق ساختمان (در صورت تشخیص شعبه)
  • اصل و تصویر وکالتنامه (در تسهیلات دریافتی از محل حساب صندوق پس انداز مسکن وکیل صرفا می بایست از بستگان درجه یک باشد)
  • اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه وکیل (تمام صفحات)
  • اصل و تصویر اجاره نامه ملک ( در خصوص املاک اوقافی)
  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده

يك ديدگاه

پاسخ دهید